Behandeling Stress en Burn-out - Therapie Amsterdam
207
page-template-default,page,page-id-207,page-child,parent-pageid-378,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Wordt het je allemaal teveel? Behandeling Stress en Burn-out

Therapie Amsterdam

Iedereen heeft wel eens de behoefte om even op de pauze knop van het leven te drukken. Even niets, geen werk en geen dingen die moeten.

burnout-stress-therapie-amsterdam

Wat is een burn-out?

Bij een burn-out kun je niet meer doorgaan op de manier zoals je dat gewend bent. Jezelf, de mensen om je heen en je werk. Het gaat niet meer.

Je bent letterlijk opgebrand. Je lichaam kan niet meer en geeft een signaal dat het zo niet meer verder kan. Je geest is moe van het voortdurend aanpassen. Mensen met een burn-out zijn letterlijk aan hun eigen grenzen voorbij gerend. Zonder het zich te realiseren hebben zij te veel rekening gehouden met anderen en zichzelf weggecijferd.

Daarom herkennen veel mensen helaas een burn-out te laat. Ergens heb je nog het gevoel dat je niet kunt stoppen, dat de boel instort als je er even tussenuit stapt. Let op: Hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voor je herstelt. Het wordt de hoogste tijd dat je aan jezelf gaat denken.

Symptomen: zo reageert je lichaam bij een burn-out

Allereerst voel je je onwijs moe. Je hebt nergens zin in en je komt tot niets. Het kan zijn dat je duizelig bent of pijn hebt in je lichaam. Sommige mensen krijgen zelfs hartkloppingen. Je kan zomaar ineens in huilen uitbarsten. Hoe zeer je ook wilt (met je hoofd) je lichaam en je geest blijven weigeren.

Hoe ziet de behandeling van burn-out eruit en hoeveel behandelingen heb je nodig

In mijn therapie zijn 2 dingen heel belangrijk:

1. Leer je grenzen kennen en leer je grenzen stellen.
2. Leer ontspannen. Het is belangrijk dat je leert hoe je spanning kan laten wegvloeien. Als je ontspant, laad je weer op!

Ik vind het niet alleen belangrijk om je te helpen bij je burn-out, ik vind het ook belangrijk dat je leert te voorkomen opnieuw opgebrand te raken.

De grenzen van je lichaam

Ons lichaam is de beste graadmeter. Met je lichaam voel je wat goed voor je is en wat niet. Door meer contact te maken met je lichaam, leer je voelen wat je grens is. Ook al denk je dat je je werk moet afmaken, je lichaam geeft aan dat het klaar is. Belangrijker is dat je bereid bent om naar je lichaam te luisteren, omdat je weet dat de prijs hoog is als je het niet doet.

verwerken-van-heftige-gebeurtenissen-en-trauma-therapie-amsterdam-patrice-nieuwenhuijzen

Leren ontspannen

Gelukkig wordt het steeds gewoner: aandacht voor je lichaam hebben en je ontspannen. Een belangrijke methode om te ontspannen en op te laden is mindfulness of meditatie. Veel mensen denken dat mediteren moeilijk is en dat het veel tijd vergt. Het tegendeel is waar. Iedereen kan overal en altijd mediteren: Sta eens stil en zie dat de levenskracht via de inademing je lichaam inkomt en weer via de uitademing je lichaam verlaat. Breng je aandacht bij je ademhaling en je zult merken dat je geest rustiger wordt.
Met mindfulness/meditatie kun je gericht en effectief je lichaam en geest ontspannen, waar en wanneer je maar wilt.

De praktijk leert dat je ongeveer 6 tot 8 sessies nodig hebt om te herstellen van een burn-out.

Review cliënt:
Toen ik in een flinke burnout terecht kwam waarin de angst en paniek door mn hoofd en lijf gierden wist Patrice de ergste spanning er via Skype al uit te krijgen vanaf mijn vakantieadres.

Via mijn vingertoppen voelde ik de stress als elektriciteit mijn lichaam verlaten.

Hierna zijn me in maar een 6 tal sessie met Patrice de (overlevings) mechanismes duidelijk geworden waardoor ik mezelf telkens weer de depressie in piekerde en tobde, en heeft ze me de tools en inzichten gegeven om anders om te gaan met mijn gevoelens en gedachten. Ik kan nu een diepe rust in mezelf oproepen door negatieve gedachten en gevoelens milde aandacht te geven in plaats van ze te onderdrukken of me me op de loop te laten gaan.

Dankzij Patrice heb ik een rijker leven teruggekregen waarin ik durf te vertrouwen op mijn hoogsensitiviteit. Door weer in contact te komen met mijn lichaam kan ik veel duidelijker voelen of iets wel of niet klopt voor me, waardoor ik niet eindeloos hoef te rationaliseren en ik niet meer zo in mijn hoofd gevangen zit. Ze neemt een shortcut door alle lagen heen en heeft me in een korte tijd 10 x meer geleerd dan in vele sessies reguliere therapie. Dankje Patrice !”

Sebastiaan

Hulp bij stress, gespannenheid en overspannenheid

Wat is stress?

Stress of spanning. We hebben het allemaal en het hoort bij het leven. Gezonde stress is spanning die je voelt bij een optreden of een sollicitatiegesprek. Gezonde stress zorgt ervoor dat je geconcentreerd kunt werken en dat je alert kunt reageren. Gezonde stress gaat weer weg als je haar niet nodig hebt. Dank je wel stress.

Maar dan is er ongezonde stress: langdurige stress. Deze is vaak opgebouwd vanuit een trauma of een vervelende gebeurtenis. Langdurige stress is niet goed voor je lichaam en je gezondheid. Stress verhoogt namelijk de zogenaamde cortisolspiegel en deze beschadigt op den duur je lichaam, waaronder je immuunsysteem.

Veel mensen lopen lang door met langdurige stress en zijn zich niet bewust van de gevolgen. Vaak omdat deze pas later klachten veroorzaken.

Ben je vaak gestrest of gespannen? Vertel mij jouw verhaal en ik kan je helpen.

Symptomen: zo reageert je lichaam bij stress

  • de bloeddruk gaat omhoog
  • de hartslag stijgt
  • er stroomt zuurstofrijk bloed naar de spieren, het hart en de hersenen
  • in het lichaam komt de adrenaline vrij die brandstof levert voor de spieren
  • de spieren spannen zich
  • de longblaasjes verwijden zich en de ademhaling wordt sneller
  • het bloed trekt weg uit het gezicht
  • de spijsvertering komt op een laag pitje te staan
  • de keel knijpt samen, de handen worden koud, het zweet breekt uit.

Je lichaam moet herstellen van stress

Je lichaam is flink aan het werk geweest bij stress, daarom moet je lichaam herstellen. Als stress lang aanhoudt, te vaak voorkomst of te heftig is, heeft je lichaam onvoldoende gelegenheid om tussendoor te herstellen. Daar komt bij dat stress voor sommige mensen juist lekker voelt. Je bent alert en hebt het gevoel dat je alles onder controle hebt. Realiseer je dat deze staat van zijn niet alleen ongezond is, maar dat het ook impact heeft op de manier waarop je naar het leven kijkt en over het leven denkt.

Hoe ziet de behandeling eruit en hoeveel behandelingen heb je nodig?

In mijn therapie zijn 3 dingen heel belangrijk:
1. Wat veroorzaakt bij jou stress?
2. Leer de stress herkennen met je lichaam?
3. Leer ontspannen. Het is belangrijk dat je leert hoe je stress kan laten wegvloeien. Als je ontspant, laad je weer op!

Ik vind het niet alleen belangrijk om je te helpen bij stress, ik vind het ook belangrijk dat je leert te voorkomen opnieuw in de negatieve stress te schieten.

Ontspannen met mindfulness en meditatie

Gelukkig wordt het steeds normaler. Aandacht voor jezelf en ontspan! Een belangrijke methode om te ontspannen en op te laden is mediteren. Veel mensen denken dat mediteren moeilijk is en dat het veel tijd vraagt. Het tegendeel is waar. Iedereen kan overal en altijd mediteren. In feite mediteer je al op het moment dat je aandacht hebt voor je eigen in- en uitademing. Op het moment dat je aandacht bij je adem is, ben je namelijk niet meer verbonden met de eindeloze gedachtereeks.
Met meditatie kun je gericht en effectief je lichaam en geest ontspannen, waar en wanneer je maar wilt.