Traumaverwerking - Therapie Amsterdam Patrice Nieuwenhuijs
199
page-template-default,page,page-id-199,page-child,parent-pageid-378,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Heb je een heftige gebeurtenis meegemaakt?

Traumaverwerking (PTSS) – Therapie Amsterdam

Een trauma is een normale reactie op extreme omstandigheden. Het is echter van groot belang dat je het trauma goed verwerkt. Verwerking van trauma’s kan bijna niemand alleen. Daarom zijn wij er om je te helpen.

Wat is een trauma?
Wat is het posttraumatische stresssyndroom?

Een trauma begint met een heftige indrukwekkende gebeurtenis. Het trauma ontstaat wanneer je de gebeurtenis niet kan verwerken en normaal handelen niet meer werkt. Het kan zijn dat je na een trauma een acute (direct) of posttraumatische (naderhand) stressstoornis oploopt. Deze stoornis heeft direct effect op de manier waarop je de werkelijkheid beleeft en naar jezelf kijkt. Vaak voel je je ineens angstig of niet meer weerbaar.

Symptomen: Hoe reageert je lichaam op een trauma

In heel veel gevallen lijkt het erop dat je het trauma verwerkt hebt. Eigenlijk is het alsof je er geen last van hebt. In werkelijkheid ligt de heftige emotie die de gebeurtenis bij je heeft losgemaakt opgeslagen in je onderbewustzijn. Ineens kan het volle hevigheid losbarsten. Je hebt het idee dat je geen grip meer hebt op je gevoelens en emoties, je krijgt nachtmerries, woedeaanvallen en je voelt je erg verdrietig en vaak onveilig. Je hebt het gevoel dat je uit balans bent.

Hoe ziet de behandeling eruit en hoeveel behandelingen heb je nodig
1.Herstel van veiligheid en vertrouwen

Voordat we aan de slag gaan, is het belangrijk dat je je veilig voelt bij en met mij, zodat we samen kunnen werken aan je herstel van vertrouwen. Daarnaast maken we duidelijke afspraken over het verloop van de therapie én over je dag- en nachtritme (mocht dit verstoord zijn). In je dagritme is fysieke beweging belangrijk. Sport, maar bewegen in welke vorm dan ook, zal bijdragen aan je herstel.

2.Ontlading van het trauma en jouw gevoel daarbij (woede / verdriet / angst)

De herinnering heeft zich zonder dat je het weet ‘genesteld’ in je onbewuste geheugen. De prikkel van de ervaring ligt opgeslagen in het zenuwstelsel. Daarom had je er ook even geen last van. Het is belangrijk dat je onder mijn begeleiding die herinnering verplaatst van je onbewuste geheugen naar je bewuste geheugen.

3. Emotionele ontlading

De herinneringen aan de traumatische gebeurtenis hoeven niet perse opgeroepen te worden. Door aandacht te geven aan je adem, maak je op een natuurlijke manier via je lichaam contact met je onderbewustzijn. De beelden en herinneringen komen vanzelf vrij; regelmatig geeft dat een emotionele ontlading. Je zult merken dat je lichaam zich ontspant en dat je het trauma hebt verwerkt.

Met mindfulness komt er bewustzijn, kunnen de emoties en de beelden vrijkomen en kan je lichaam zich ontspannen.